Kotiseutumatka 2011
Sukuseuran jo perinteeksi muodostunut kotiseutumatka tehtiin tänä vuonna 28.–29. toukokuuta, ja se suuntautui Antreaan, Kirvuun, Ilmeelle, Hiitolaan, Kaukolaan, Käkisalmelle, Sakkolaan, Räisälään ja Vuoksenrantaan. Pääosa matkan osanottajista kokoontui jo torstai-illan 26.5. kuluessa Imatralle Hotelli Vuoksenhoviin, jotta seuraavana aamuna päästäisiin mahdollisimman varhain ylittämään raja.
Viimeisetkin matkalaiset ilmaantuivat perjantai-aamuna 28.5. sovittuun aikaan klo 7 mennessä. Pienoisbussi, kaksi maastoautoa ja 17 iloista kotiseutumatkaajaa suuntasivat kohti rajaa, ensin kotimaan puolella Pelkolan raja-asemalle ja sieltä rajan yli Svetogorskin raja-asemalle. Tällä kertaa nopeasti sujuneiden rajamuodollisuuksien jälkeen hyödynnettiin Svetogorskissa (Enso) paikallisen lähikaupan palveluja ja täydennettiin vielä matkaeväitä. Kun kaikkien ostokset oli saatu tehtyä, ajoneuvot suuntasivat kohti Antreaa, jossa ensimmäinen pysähdyspaikka oli Antrean kirkonmäki. Jaloittelutauon aikana kävimme ns. vanhalla hautausmaalla, joka on edelleenkin käytössä, nyt venäläisenä kalmistona.
Jo alkumatka Ensosta Antreaan antoi tuntumaa teiden kunnosta, kun matka eteni huomattavalta osin vasemmanpuoleista liikennettä muistuttaen savivelliä pursuavia routakuoppia ja keskeltä ajorataa kohoavia kivijärkäleitä kiertäen. Antrean kirkonmäeltä matka suuntautui pohjoiseen kohti Kirvun Sairalaa, Inkilää, Läylölää ja Ylikuunua ja edelleen Karjalan tasavallan puolelle Ilmeelle. Samalla tien kunto muuttui yhä heikommaksi, ja lähes yhtäjaksoisena jonona vastaan tullut raskaasti kuormattujen puutavararekkojen ralli ei ainakaan parantanut tien kuntoa. Onneksi bussikuljettajamme oli rutinoitunut Kannaksen kävijä, joka leppoisaan pohjoiskarjalaiseen tyyliinsä jaksoi hermostumatta pujotella pahimpienkin routamonttujen läpi.
Ilmeeltä matkasuunta kääntyi kohti Käkisalmea ja Laatokkaa. Puutavararalli loppui hieman ennen Ilmeetä, ja tien kuntokin parani takamuksissa selvästi tuntuvalla tavalla. Hiitolan jälkeen jätimme taaksemme Karjalan tasavallan ja siirryimme Käkisalmen piirin alueelle. Rajalla oli pieni pysähdys, kun paikalliset rajaviranomaiset tarkistivat, että asiakirjamme olivat kunnossa.
Maastoautot irtaantuivat Hiitolan asemalla viemään pienemmät ryhmät kohteisiin, jotka olivat bussille kulkukelvottomien teiden takana. Pääosa matkaajista jatkoi bussilla Kaukolaan katselemaan Koverilan maisemia, jossa vanhan suomalaisasutuksen merkit olivat lähes kokonaan hävinneet ja peittyneet näyttävien venäläisdatsojen alle.
Koverilasta jatkettiin Käkisalmen läpi ajaen jo aiemmilta matkoilta tutuksi muodostuneeseen majapaikkaan Hotelli Losevskajaan Sakkolan Kiviniemessä. Käkisalmen jälkeen tiekin parani lähes hyväkuntoisen suomalaisvaltatien tasoon. Illan mittaan myös maastoautoryhmät ilmaantuivat Losevoon.
Hyvin nukutun yön jälkeen matka jatkui lauantaina 29.5. sateen sävyttämässä säässä. Maastoautot lähtivät omille reiteilleen. Bussi suuntasi kohti Räisälää, mutta ensimmäinen pysähdys oli vain muutaman kilometrin matkan jälkeen Sakkolan Viiksanlahdella, jossa tarkistettiin vanhoja suomalaisasuinsijoja sekä käytiin katsomassa ennen sotia maankuulu radiumlähde..
Viiksanlahdelta suunnattiin Käkisalmen Marjalanniemelle Eila Oivon lapsuudenkotiin. Siellä pääsimme nauttimaan maukkaista välipaloista, joita ilmestyi pöytään paikan nykyisten asujien toimesta sekä Eilan matkakasseistaan taikomana. Lämminhenkinen vierailu päättyi ajallaan, ja matka jatkui poutaantuvassa säässä Räisälän kautta kohti Helisevänjärveä sekä maastoautojen kanssa sovittua kohtaamispaikkaa Kirvun puolella Matikkalan maitokombinaatin tienhaarassa.
Maastoautot odottivat sovitussa paikassa. Lyhyen suunnittelutuokion jälkeen matkalaiset järjestäytyivät jatkamaan matkaa. Pikkubussi suuntasi Sairalan kautta jo edellispäivänä tutuksi tullutta Sairalan – Koljolan – Antrean huonokuntoista maantietä kohti Antrean kirkonmäkeä, jonne sovittiin kaikkien autojen tapaaminen. Yksi maastoautoista suuntasi Sairalan – Antrean kautta Vuoksen eteläpuolelle Lanakylän seuduille. Toinen maastoautoista suuntasi ensin Kirvun Hauhialaan, Hauhialan Kuismien kantasijoille. Sieltä jatkettiin Sairalaan, josta tehtiin poikkeama Kirvunjärven etelärannalle seuramme puheenjohtajan Markku Kuisman isien maille. Matkalla Antrean kirkonmäelle tavoitteena oli vielä pistäytyä Antrean puolella Taurunkylässä, mutta tuoreiden metsähakkuiden jäljiltä tieura oli niin huonokuntoinen, että katsoimme paremmaksi olla yrittämättä edes maastoautolla.
Antrean kirkonmäellä autot jälleen kohtasivat, ja matkalaiset järjestäytyivät kulkuneuvoihin matkustusasiakirjojen mukaisesti. Matka kohti Svetogorskin – Imatran raja-asemaa alkoi vähän haikeissa tunnelmissa, kun tiedossa oli, että mukava matka on kohta päättymässä. Kävimme monessa vanhassa tutussa paikassa, ja uusiakin kohteita saatiin kartoitettua. Muutama osallistuja sai unohtumattoman elämyksen päästessään ensi kerran vanhempiensa kotipaikalle, ja pari kohdetta jäi vielä ajanpuutteen vuoksi odottamaan tulevia matkoja.